Våre tjenester og produkter

MARKEDSPLAN

Under kan du fylle ut en markedsplan for din virksomhet. Skjemaet kan fritt brukes selv om du ikke ellers benytter deg av våre tjenester. Etter utfylling sendes skjemaet på email til adressen du har satt inn. 

HVORDAN KAN JPG HJELPE?

HVORFOR LAGE EN MARKEDSPLAN?

Det å ha en god markedsplan er helt grunnleggende for å kunne nå målene din bedrift har satt seg. Uten en konkret plan kan det være vanskelig å bli synlig og skille seg ut i et marked fullt av konkurrenter. En markedsplan beskriver kort fortalt målene, tiltakene og markedsaktivitetene en bedrift skal gjennomføre en kommende tidsperiode. 

HVA SKAL EN MARKEDSPLAN INNEHOLDE:

Det er viktig å få en oversikt over nåsituasjonen, før man kan planlegge hvor man vil videre. Her må man både undersøkende interne og eksterne forhold. En SWOT-analyse vil gi deg en bedre oversikt over markedet du opererer i, samt hvordan du har posisjonert deg i dette markedet. Les mer om SWOT-analyse.

1. NÅSITUASJONEN

SWOT ANALYSE

INTERNE SVAKHETER

INTERNE STYRKER

EKSTERNE MULIGHETER

EKSTERNE TRUSLER

HANDLINGSPUNKT OG MÅL

2. MÅL

Videre burde man vurdere hvor man vil ta bedriften i tiden fremover. Hva ønsker dere som bedrift å oppnå det neste året? Svarene på dette spørsmålet danner grunnlaget for hvilke målsetninger dere setter. Målsetningen bør utarbeides i samarbeid med ledelsen, slik at markedsføringen speiler forretningsmålene og den overordnede strategien til bedriften.

Vi anbefaler å holde seg til en målsetning per markedsplan. Dette er fordi målsetningen i stor grad vil forme markedsplanen og de tilhørende tiltakene og aktivitetene. En markedsplan med mål om å øke salget av et produkt vil se annerledes ut enn en markedsplan med mål om å forbedre merkevarekjennskapen hos målgruppen. 

Det kan være lurt å arbeide etter SMART-prinsippet når man utformet målsetninger. Dette innebærer at målet skal være spesifikt, målbart, realistisk, relevant (tydelig knyttet til bedriftens overordnede mål) og tilknyttet en bestemt tidsperiode. 

Eksempelvis kan ett mål se slik ut:

  • Øke salg av produkt X med 20% blant målgruppen 18-25 år innen 2023 
  • Øke omsetning per kunde med 10% de neste 12 mnd. 

3. MÅLGRUPPE

Neste steg er å definere hvem målgruppen er. Dette gjør man ved å beskrive den ideelle kunden man ønsker å nå. Det kan være utfordrende, da det ofte betyr at man må velge bort noen kundegrupper for å fullt ut kunne fokusere på en mindre gruppe. Men ved å avgrense målgruppen vil man kunne gjennomføre mer målrettede tiltak som i større grad vil treffe den valgte gruppen. Jo mer spesifikk man klarer å være,  jo lettere vil det være å utforme passende tiltak og strategier. 

Eksempel:

  • Studenter i alderen 20-25 år som er bosatt i Oslo.
  • Menn i alderen 40+ som er interessert i biler 

4. BUDSKAP
OG USP

Etter at man har identifisert hvem man ønsker å nå ut til, kan man gå over til å bestemme hva man skal kommunisere til gruppen. Hvilket budskap skal prege kampanjene og kommunikasjonen i tiden fremover? Det er sentralt å tenke over hva som er din bedrifts USP, eller såkalt unique selling point. Det vil si at man må finne ut hva som gjør at din bedrift skiller seg ut, og spille på dette i kommunikasjonen med publikum. 

Har din bedrift vesentlig kortere leveringstid, et langt større utvalg eller høyere kvalitet enn konkurrentene dine – er dette noe du burde få tydelig frem i markedskommunikasjonen. Det er disse faktorene som kan bidra til at en kunde velger deg fremfor en konkurrent.

5. Aktivitetsplan

Du har nå identifisert og tenkt gjennom hva du vil si til publikum, og det er nå på tide og finne ut hvordan du vil si det. Det finnes flere måter du kan formidle budskapet – og et hav av plattformer og gjøre det på. En aktivitetsplan kan dermed være et godt verktøy for å strukturere denne planleggingsprosessen.

I en aktivitetsplan burde du ha med en forklaring av aktiviteten eller innholdet du skal skape, hvor det skal postes eller utføres, når, hvem som har ansvaret for det, og gjerne hva målsetningen med denne konkrete posten er. Det er også lurt å utforme tilhørende KPI-er til hver aktivitet, slik at du kan måle hvor vellykkede aktivitetene er.

Vi har laget et eksempel på en enkel aktivitetsplan du kan bruke, nedenfor. Denne kan du både forenkle, eller gjøre enda mer avansert – alt etter hva din bedrift har behov for, og hvor detaljert dere vil gå i planleggingsprosessen.  Med digital markedsføring har det blitt vanskeligere å planlegge i detalj i forkant. Det kan derfor være lurt å la det være rom til justeringer underveis, da du vil kunne merke at en aktivitet, eller et budskap fungerer bedre enn et annet. Vi anbefaler derfor alltid å måle resultater på aktivitetene underveis slik at du kan optimalisere og gjennomføre endringer der det trengs. 

6. BUDSJETT

 En god markedsplan bør også inkludere et budsjett der man får en oversikt over forventede inntekter og utgifter. Dersom man inkluderer et markedsbudsjett vil man enkelt kunne gjøre endringer i markedsplanen og se hvilke konsekvenser det får økonomisk. Dette vil også gjøre at man utvikler realistiske tiltak som er økonomisk gjennomførbart. 

Ønsker du hjelp med å lage en markedsplan?

Vi forstår at ikke alle vil ha tid eller ressurser nok til å utforme en markedsplan selv. Som digitale kommunikatører jobber vi hver dag med kunder – og har lang erfaring med det å utforme vellykkede strategier og markedsplaner for bedrifter.