Våre tjenester og produkter
ÅPENHETSLOVEN
Under finner du et årets utgave av Åpenhetsloven. JPG sørger hvert år for å oppfylle vilkårene i åpenhetsloven.
HVA KAN JPG BIDRA MED?
ÅPENHETSLOVEN
Åpenhetsloven har som formål å fremme virksomhetens forpliktelse til bærekraftig og ansvarlig forretningspraksis. Åpenhetsloven gir JPG et verktøy for å strukturere arbeidet med å opprettholde menneskerettigheter i hele vår verdikjede. JPG skal hvert år redegjøre for aktsomhetsvurderinger i henhold til åpenhetsloven. I tillegg skal selskapet regelmessig vurdere sine leverandører opp mot brudd på grunnleggende menneskerettigheter.
Denne rapporten redegjør for de vurderinger JPG har gjennomført. I rapporten viser vi tiltakene som er vurdert og iverksatt for å redusere risikoen for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i vår leverandørkjede. I tillegg har vi i JPG forpliktet oss til å påvirke oss selv og våre omgivelser til å minske fotavtrykket og levere produkter som er mest mulig bærekraftig. I vår vurdering så tar vi utgangspunkt i den norske åpenhetsloven, OECDs retningslinjer samt FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter.
Bakgrunn og formål
vår virksomhet
JPG er et ledende selskaper innenfor IT-utvikling og distribusjon applikasjoner. JPG har bygget seg opp et rykte for å levere høy teknisk ekspertise og lokalt tilpassede tjenester. JPGs forsyningskjede er bygget på partnerskap med andre teknologi leverandører innen skytjenester nettsikkerhet og nettverksinfrastruktur. Med vår kompetanse og vårt nettverk
spiller selskapet en avgjørende rolle i å gjøre det mulig for bedrifter å ta i bruk sikre digitale løsninger.
JPG forplikter seg til å følge de høyeste standarder for etisk atferd i vår interne drift, så vel som i vår
forsyningskjede. Følgende atferdskoder og retningslinjer sikrer at JPG beskytter menneskerettighetene i vår organisasjon og forsyningskjede.
- JPGs atferdskode og etiske retningslinjer – fastsetter de grunnleggende prinsippene, standardene og atferden som gjør det mulig for våre ansatte å lykkes med å oppfylle vår misjon, nå våre mål og fremme våre verdier. Retningslinjene fastsetter JPGs forpliktelse til å implementere og håndheve en nulltoleranse- tilnærming overfor enhver form for brudd på menneskerettighetene, som definert i Verdenserklæringen om
menneskerettigheter. - JPGs leverandørretningslinjer – fastsetter forventningene om at leverandører skal overholde alle gjeldende lover og internasjonale standarder. Dette inkluderer Verdenserklæringen om menneskerettigheter, de sentrale konvensjonene fra Den internasjonale arbeidsorganisasjonen o m arbeidsstandarder og alle gjeldende lokale, nasjonale og internasjonale lover.
JPG praktiserer full likestilling på tvers av kjønn og etnisitet. Vi har gode rutiner for oppfølging av de ansatte slik overholder alle lovpålagte regler for drift av virksomheten overholdes. I tillegg til en dedikert HMS-ansvarlig, har vi også datasystemer som påser at vi overholder regler for lønn, OTP, overtids- og fraværsregler, mm. Hos oss verdsetter vi kunnskap om fagfeltet. Vi jobber aktivt for å følge gjeldene lover og regler om arbeidsforhold og forretningsdrift, samt å implementere nye ordninger så snart de blir påkrevd. Gjennom dette arbeidet opplever vi at vi bidrar positivt til samfunnet og er med å skape et rettferdig og inkluderende arbeidsliv.
relevante retningslinjer
rammeverk for aktsomhetsvurdering
Rammeverket for aktsomhetsvurdering hos JPG inneholder en risikobasert prosess for å identifisere potensielle brudd på menneskerettightene eller manglende anstendige arbeidsforhold for våre ansatte og for de som er en del av vår leverandørkjede. Vi har fulgt disse trinnene for å sikre at v i vurderer alle mulige risiker for menneskerettigheter og arbeidsforhold, og for å effektivt håndtere risikoer i hele vår leverandørkjede.
Ansvarlig forretningsatferd e r integret i våre retningslinjer og styringssystemer som regulerer vår drift, leverandørkjede og forretningsforhold. JPG og dets ansatte forplikter seg til etikk og samsvar som angitt i JPGs retningslinjer for atferd og
etikk. Etiske retningslinjer og etikk fastsetter de grunnleggende prinsippene, standardene og oppførselen somgjør det mulig for ansatte å forstå JPGs forpliktelse overfor samfunnet og interessentene som samhandler med virksomheten. Etiske retningslinjer og etikk skisserer forpliktelsene knyttet til:
- Bekjempelse av bestikkelser og korrupsjon
- Bekjempelse av hvitvasking
- Interessekonflikter
- Eksportkontroll
- Rettferdig konkurranse
- Offentlige tjenestemenn
- Konfidensialitet
- Beskyttelse av eiendom, informasjon og eiendeler
- Bekjempelse av trakassering og trusler
- Mangfold og like muligheter
- Menneskerettigheter
- Arbeidsrettigheter
- Beskyttelse av miljøet
- Sponsing og donasjoner.
JPGs styre er ansvarlig for å ivareta, implementere og overvåke forvaltningen av denne atferdskodeksen og etiske retningslinjer. I tillegg gjennomfører styret formelle gjennomganger av retningslinjene. JPGs sørger for at de ansatte er kjent med og overholder denne kodeksen.
ANSVARLIG FORRETNINGSADFERD - Adferdskodes (code of conduct)
Atferdsregler for Leverandører
Vi krever at våre leverandører følger de samme eller strengere atferdsregler som oss. Vi krever at våre leverandører sikrer full overholdelse av alle gjeldende lover og internasjonale standarder. Dette inkluderer Verdenserklæringen om menneskerettigheter, de sentrale konvensjonene fra Den Internasjonale arbeidsorganisasjonen om arbeidsstandarder, og alle gjeldende lokale, nasjonale og internasjonale lover om antikorrupsjon, rettferdig konkurranse, ikke-spredning og eksportkontroll, sanksjoner og embargoer, miljø-, helse- og sikkerhetsbeskyttelse, tillatelser og lisenser for drift, samt taushetsplikt og personvern. Leverandører må ha tiltak på plass for å sikre overholdelse av de gjeldende reglene.
Gjennom vår leverandøroppfølging ble det ikke identifisert noen faktiske negative konsekvenser for menneskerettigheter eller anstendig arbeidsforhold. Vi har heller ikke mottatt informasjon fra eksterne interessenter som viser til konkrete hendelser.
Selv om vi ikke fant noen negative konsekvenser, vil vi likevel fortsette å systematisk jobbe med aktsomhetsvurderinger i samarbeid med våre leverandører for å forebygge. Dette vil være et kontinuerlig arbeid og vi skal bruke den innflytelsen vi har til å påvirke og påse at det iverksettes tiltak for å forebygge og redusere risiko. Det er viktig at alle våre leverandører etablerer prosesser for å håndtere risiko som er identifisert og adresserer systematiske svakheter.
Eksponering og åpenhet er nøkkelfaktorer for å kunne forebygge på best mulig måte. Dette gjelder gjennomgående i hele organisasjonen fra ledelse til produksjon og distribusjon. Vi vil gjennomføre kontinuerlig revisjon av oss selv og våre leverandører slik at vi kan bidra til å identifisere potensiell risiko.
Som følge av dette blir også vår kommunikasjon til omverden vesentlig. Som mål i 1 kvartal 2025 vil vi fortløpende publisere resultatet av vår aktsomhetsvurdering som eget punkt på selskapets hjemmeside.
Dersom du har spørsmål knyttet til hvordan vi arbeider med åpenhetsloven, kan du sende oss en epost til [email protected].
Styret, Oslo, 15 januar 2025